حکمرانی در ورزش دانش آموزی

حکمرانی در ورزش دانش آموزی
ماهیت حکمرانی و چگونگی آن در ورزش دانش آموزی چگونه است؟حکمرانی معنی Governance در زبان انگلیسی است. حکمرانی موضوعی است فرا رشتهای و میان رشتهای، از شاخههای مختلف علمی همچون حقوق، جامعه شناسی، مدیریت، اقتصاد، علوم سیاسی، الهیات، روانشناسی و … بهره میبرد.
بهطور کلی حکمرانی: فرایند قاعده گذاری، اجرای قواعد، بررسی، نظارت و کاربست بازخوردها با اعمال قدرت مشروع و به منظور دستیابی به هدف مشترکی برای همه کنشگران و ذینفعان در چارچوپ ارزشها و هنجارها در محیط یک سازمان یا یک کشور است.
بر اساس این تعریف، تنظیم قوانین و فرآیندهایی که بر سبک سیاستگذاری و نحوه نقشآفرینی کنشگران و ذینفعان در فرآیند سیاستگذاری و اعمال قدرت تاثیر میگذارد بخشی از وظایف حکمرانی است. بعلاوه موفقیت حکمرانی معمولاً با مشخصههایی از جمله: دستیابی به ارزشها، رضایتمندی، عدالت گستری، مهار فساد، مشارکت، مسئولیت پذیری، اثربخشی، یکپارچگی، و امثال آن سنجیده میشود.چگونگی دستیابی حکمرانان به چنین قدرتی برای اداره امور عمومی سازمان یا کشور به رویه قابل قبول و یا رویه قابل پیاده شدن حکمرانی در میان ذینفعان اصلی و یا کلیه ذینغعان بر میگردد.
انواع مدلهای حکمرانی
الف. حکمرانی خوب
” حکمرانی خوب” حاصل تعامل و ارتباط متقابل دولت و کنشگران جامعه مدنی (سازمانهای غیردولتی، بخش خصوصی، گروههای ذی نفوذ و رسانه ها) جهت نیل به توسعه در هر کشوری میداند.
معیارهای حکمرانی خوب از نظر این سازمانها عبارت است از: مشارکت، حاکمیت قانون، شفافیت، پاسخ گویی، وفاق عمومی، حقوق مساوی، اثر بخشی و کارایی و مسئولیت پذیری.
ب. حکمرانی سالم
در انتقاد از حکمرانی خوب، حکمرانی سالم به برداشت آزاد و متنوع از شیوه و معیارهای حکمرانی خوب در کشورهای مختلف تاکید دارد و معتقد است که حکمرانی باید مطابق با آداب، رسوم و فرهنگ محلی هر کشور تعریف و سازماندهی شود. البته همچنان معیار اصلی در حکمرانی سالم، همانند حکمرانی خوب، رفاه مردم می باشد.
ج. حکمرانی متعالی
بر اساس نظریه حکمرانی متعالی، حکومت از آن خداست و تنها اوست که میتواند بر انسان حکم براند به این دلیل حکمرانان تا زمانی دارای مشروعیت میباشند که از تزکیه نفس و مقبولیت برخوردار بوده و تنها مجری احکام الهی باشند.در حکمرانی متعالی، تنظیم روابط، تبعیت و شیوه فعالسازی ظرفیتهای کنشگران و ذینفعان، بر اساس هدایت الهی و اراده مردمی، شکل میگیرد.
حال با وجود این مفاهیم ابتدا باید حکمرانی در ورزش را تفسیر نماییم تا ازدل آن به چگونگی حکمرانی در ورزش دانش آموزی دست بیابیم حکمرانی در ورزش دانش آموزی موضوعی پیچیده و چندوجهی است که از زوایای مختلف قابل بررسی است. در اینجا به چند نکته کلیدی در این زمینه اشاره میکنم:
نقشآفرینان حکمرانی در ورزش دانش آموزی
- وزارت آموزش و پرورش: متولی اصلی ورزش دانش آموزی در ایران است و وظایف متعددی مانند برنامهریزی، سیاستگذاری، نظارت و اجرا را بر عهده دارد.
- فدراسیون ورزش دانش آموزی: زیر نظر وزارت آموزش و پرورش فعالیت میکند و مسئولیت برگزاری مسابقات، اعزام تیمهای ملی به رقابتهای بینالمللی و توسعه ورزش در مدارس را بر عهده دارد.
- انجمنهای ورزشی دانش آموزی: در هر استان و منطقه تشکیل میشوند و به عنوان رابط بین دانش آموزان و فدراسیون عمل میکنند.
- معلمان تربیت بدنی: نقش کلیدی در آموزش و ترویج ورزش در مدارس دارند.
- دانش آموزان: ذینفعان اصلی ورزش دانش آموزی هستند و باید در تصمیمگیریها و برنامهریزیها مشارکت فعال داشته باشند.
چالشها:
- کمبود منابع مالی و امکانات: بسیاری از مدارس با کمبود امکانات ورزشی مانند زمین، تجهیزات و مربیان متخصص روبرو هستند.
- تمرکز بر قهرمانی: در برخی موارد، تمرکز بیش از حد بر روی ورزش قهرمانی باعث شده است که از اهداف تربیتی و سلامتی ورزش دانش آموزی غفلت شود.
- عدم توجه به ورزش همگانی: بسیاری از دانش آموزان به دلیل عدم علاقه یا عدم وجود امکانات، در فعالیتهای ورزشی همگانی شرکت نمیکنند.
- ضعف در مدیریت و برنامهریزی: در برخی موارد، شاهد ضعف در مدیریت و برنامهریزی در سطوح مختلف هستیم که باعث شده است که از پتانسیلهای موجود در ورزش دانش آموزی به طور کامل استفاده نشود.
راهکارها:
- افزایش اعتبارات و امکانات: برای توسعه ورزش دانش آموزی، لازم است که اعتبارات و امکانات در این بخش افزایش یابد.
- ترویج ورزش همگانی: باید توجه بیشتری به ورزش همگانی در مدارس شود و همه دانش آموزان به فعالیتهای ورزشی تشویق شوند.
- تقویت آموزش و پرورش مربیان: مربیان تربیت بدنی باید از آموزشهای تخصصی و به روز برخوردار باشند.
- جلب مشارکت دانش آموزان: باید زمینههای مشارکت فعال دانش آموزان در تصمیمگیریها و برنامهریزیها فراهم شود.
- استفاده از تجارب بینالمللی: میتوان از تجارب کشورهای دیگر در زمینه حکمرانی ورزش دانش آموزی استفاده کرد.
در حال حاضر، حکمرانی در ورزش دانش آموزی ایران با چالشهای متعددی روبرو است. با این حال، اقداماتی در حال انجام است تا این چالشها برطرف شود و شاهد توسعه و پیشرفت ورزش دانش آموزی در ایران باشیم.
نکاتی برای تامل:
- چه نوع مدلی برای حکمرانی در ورزش دانش آموزی مناسبتر است؟
- چگونه میتوان مشارکت دانش آموزان در ورزش را افزایش داد؟
- چه راهکارهایی برای ترویج ورزش همگانی در مدارس وجود دارد؟
- چگونه میتوان از تجارب بینالمللی در زمینه حکمرانی ورزش دانش آموزی استفاده کرد؟
در پایان برای آشنایی بیشتر با مفاهیم حکمرانی در ورزش پیشنهاد می شود به روی کلمه لینک کلیک کنید
دیدگاهتان را بنویسید